آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
وزن گیری جنین | نحوه وزن گیری جنین در طول بارداری

وزن گیری جنین

وزن گیری جنین به عوامل مختلفی بستگی دارد . مهم ترین فاکتور دریافت مواد مغذی است و بعد از آن استراحت کافی، کاهش استرس ، پرهیز از مواد محرک مثل نیکوتین ، کافئین و الکل ، استنشاق بوی رنگ و حشره کش ها مصرف غذا در طول روز و شب باعث می شود مادر به قدر کافی کالری دریافت نماید و نیازی به مصرف وعد ه های غذایی سنگین ۲۰۰-۴۰۰ کالری نیاز مادر باردار در طول روز می باشد.

در صورتی که وزن گیری جنین در برهه ای از بارداری شما کم باشد پزشک برای شما رژیم پر کالری تجویز می کند. در اکثر موارد رزیم غذایی راه مطمئنی برای رشد جنین محسوب می شود.

از اوایل بارداری نوزادان با سرعت های مختلفی رشد می کنند.

انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش کافی در بارداری کمک کننده برای رشد سالم جنین است. پیاده روی ، یوگا و آکوا ژیمناستیک بهترین هستند.

ویتامین های تجویز شده در دوران بارداری مواد مغذی اضافی را برای بدن فراهم می کنند تا بارداری سالمی را برای شما و کودکتان ایجاد کنند.

وزن گیری جنین

وزن گیری جنین

نحوه وزن گیری جنین در طول بارداری

۸ هفته ۱ گرم

۱۱ هفته ۸ گرم

۱۲ هفته ۱۴ گرم

۱۴ هفته ۴۵ گرم

۱۶ هفته ۱۱۰ گرم

۱۸ هفته ۲۰۰ گرم

۲۰ هفته ۳۲۰ گرم

۲۲ هفته ۴۶۰ گرم

۲۴ هفته ۶۳۰ گرم

۲۶ هفته ۸۲۰ گرم

۲۸ هفته ۱۰۰۰ گرم

۳۰ هفته ۱۳۰۰ گرم

۳۲ هفته ۱۷۰۰ گرم

۳۴ هفته ۲۱۰۰ گرم

۳۶ هفته ۲۵۰۰ گرم

۳۸ هفته ۲۹۰۰ گرم

۴۰ هفته ۳۴۰۰ گرم

پروتئین و وزن گیری جنین

مصرف ۹۰-۱۰۰ گرم پروتئین بدون چربی در دوران بارداری توصیه می شود. ماده ای مفید برای رشد جنین بخصوص برای رشد مغز است.

منابع سالم و مطمئن پروتئین عبارتند از : مرغ بدون چربی ، گوشت ، لبنیات ، بادام ، ماهی بدون جیوه و تخم مرغ است.

کربوهیدرات ها و اثر بر وزن گیری جنین

مصرف کربوهیدرات ها را تا می توانید به حداقل برسانید چون باعث افزایش وزن غیر ضروری مادر در دوران بارداری می شود و حاوی مواد مغذی کمتری برای مادر وجنین است.

توصیه می شود پنج تا شش وعده سبزیجات و شش تا هشت وعده حبوبات سالم در روز مصرف کنید.

چربی های سالم در بارداری و وزن گیری جنین

سعی کنید غذاهای حاوی چربی های اشباع در بارداری را حذف کنید. چربی های سالمی که می توانید جایگزین کنید.

شامل : روغن زیتون ،آجیل ،آوکادو است که در بارداری برای مادر و جنین مفید است.

در روز دو تا سه وعده چربی سالم را استفاده کنید.

اضافه کردن یک یا دو وعده اضافی در روز باعث افزایش وزن جنین می شود.

مرکز مامایی زن امروز مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره ۳۳ ۸۱ ۳۵ ۰۲۱۴۴ و ۵۰ ۳۵ ۳۵ ۰۲۱۴۴ تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

تاثیر قند ها و وزن گیری جنین در بارداری

میوه های تازه میان وعده های خوبی در بارداری هستند و باعث تامین قند سالم در دوران بارداری می شود.

شکلات هم منبع خوبی برای قند است ولی ترجیحا از دسرها که سرشار از قند هستند و مواد مغذی لازم را برای مادر و جنین فراهم نمیکنند پرهیز کنید. ۲-۳ وعده قند سالم در بارداری توصیه می شود.

بهتر است بیشتر از صد کالری در روز شیرینی مصرف نکنید چون بیشتر باعث وزن گیری مادر می شود. و اثر کمی بر وزن گیری جنین دارد .

تخم مرغ سرشار از پروتئین ، فولات ، آهن و کولین است ، مصرف آن به هر صورتی مفید است . کولین موجود در تخم مرغ برای رشد مغز و نخاع جنین بسیار مفید و ضروری است . همچنین امگا ۳ موجود در تخم مرغ به رشد و تقویت مغز حنین کمک می کند.

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر ویتامین ب ۶ ،پتاسیم ، ویتامین ث ، آهن ، و بتاکرتن است .

بتاکاروتن آنتی اکسدانی است که به رشد چشم ها ، پوست و استخوان جنین کمک می کند. مس موجود درآن به جذب آهن سیب زمینی بسیار کمک می کند.

آجیل ها  حاوی امگا ۳، پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. منیزیم موجود در آجیل ها باعث رشد سیستم عصبی جنین شده و از زایمان زود رس پیشگیری می کند.

لوبیا و عدس جایگزین های خوبی برای گوشت هستند. که حاوی مقادیر فراوانی پروتئین ، فولات ، فیبر ، کلسیم و آهن و روی می باشد. لوبیا به دلیل روی فراوان که دارد به وزن گیری جنین کمک می کند.

عدم دریافت نا کافی آهن باعث رشد ناکافی جنین می شود .

آب پرتقال منبع بسیار مناسب پتاسیم و ویتامین سی است .

ماست بیشتر از شیر حاوی کلسیم است مصرف روزانه ۳ وعده کلسیم از کم بودن وزن جنین پیشگیری می کند.

سوپ جو حاوی پروتئین و ویتامین ب۶ می باشد که به رشد جنین کمک می کند .

سبزیجاتی مثل اسفناج ، مارچوبه ، بروکلی و کلم برای سلامت مادر و رشد جنین لازم هستند.

مصرف هفته ای یکبار ماهی به علت وجود پروتئین و اسید های چرب امگا ۳ به رشد جنین کمک زیادی می کند.

از مصرف غذاهای پر ادویه ، سرخ کردنی ، کم فیبر و حاوی چربیهای اشباع پرهیز کنید.

مصرف قهوه چای و انواع نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید.

مصرف بیش از حد بستنی در بارداری به دلیل قند و چربی بالا توصیه نمی شود. چون خطر ابتلا به دیابت بارداری را هم افزایش می دهد.

انگور، کشمش ، گردو ، خرما، موز، بادام ، پروتئین مانند عدسی ، قارچ و گوشت کبابی هم در وزن گیری نوزاد در هفته های آخر موثر هستند.

مطالب مرتبط با این مقاله:

چگونه بر اضطراب در بارداری غلبه کنیم؟

راههای کاهش فشار خون در بارداری

تقویت تخمک گذاری با تغذیه مناسب

 ارسال در حدود 2 هفته قبل  ادامه مطلب »