عوامل موثر بر حالت و سلامت پوست(قسمت دوم)

عامل وراثت مهمترین مسئله در حالت پوست است. در حقیقت بعنوان یک توصیه طنز آمیز و در عین حال مهم و کلیدی جهت دستیابی به یک پوست زیبا و سالم باید گفت :

«اگر می خواهید پوست خوبی داشته باشید، پدربزرگ زیبایی انتخاب کنید!!!»

برای مصرف صابون در افرادی که پوست معمولی دارند قانون یا منع خاصی وجود ندارد و می توانند انواع صابون های معمولی را مورد مصرف قرار دهند ولی نباید بیش از ۲ بار در روز به پوست خود صابون بزنند مگر آنکه ضروری باشد. اگر بنابه دلایل شغلی مجبور باشید بیش از ۲ بار در روز پوست خود را با صابون بشویید از صابون های خنثی یا اسیدی استفاده کنید. برای تهیه این صابون ها از پزشک یا داروخانه بخواهید آنها را به شما معرفی نمایند.

پوست خود را از تابش زیاد آفتاب، بادهای گرم و خشک، یا سرما محافظت کنید. برای این محافظت علاوه بر پوشش و لباس مناسب بهتر است از کرم های محافظ نیز استفاده شود. برای محافظت در برابر تابش آفتاب از کرم آنتی سولار استفاده کنید که داروخانه یک نوع آن را به شما خواهد داد. در هوای گرم و خشک از مرطوب کننده ها و در زمستان از کرم های محافظ استفاده کنید.

مصرف شیر پاک کن اشکالی ندارد و می توانید بجای شیرپاک کن های مصنوعی از نوع طبیعی آن مثل شیره بادام شیرین یا عصاره خیار استفاده کنید. از مصرف سیگار و الکل حتی المقدور بپرهیزید چون این دو ماده جزو مضرترین مواد برای پوست هستند و منجر به تغییر رنگ و چروک پوست و پیری زودرس پوست می شوند.

استفاده از ماسکهای پوستی می تواند مفید باشد چون موجب تمیزی، طراوت و شادابی پوست می شود. بهترین ماسکها، همان ماسکهای متشکل از آب میوه ها، پوست میوه ها یا بافت میوه ها هستند که در منزل می توان بسادگی از آنها استفاده کرد. برای این منظور ابتدا صورت را بشوییدف قسمت مورد نظر از میوه را (مثلا خیار) بر روی نقاط مختلف پوست قرار دهید و ۲۰ دقیقه بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک کنید. بهترین زمان برای استفاده از ماسک، هنگام غروب است.

پوست نباید هیچگاه خشک بماند چون در این صورت نسبت به محرکهای خارجی حساس می شود. بنابراین هرگاه پوست قسمتی از بدن شما خشک شده بود حتماً آن را با کرم مناسبی چرب نگاه دارید ولی هیچگاه پوست خود را بیش از حد با کرمها چرب نکنید.

پوست، آئینه بدن است پس برای برخورداری از یک پوست سالم باید جسم و روان سالمی داشته باشیم. پیش از هر چیز تغذیه خود را اصلاح نمائید. از مصرف چربی یا شیرینی بیش از اندازه بپرهیزید. غذا را به آرامی بخورید و کاملاً آن را بجوید.