مرادی, روزبه, زندی, بهمن, غیاثیان, مریمسادات. (۱۳۹۷). روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد). پژوهشنامه زنان, ۹(ویژه نامه), ۴۹-۶۲٫
روزبه مرادی; بهمن زندی; مریمسادات غیاثیان. “روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد)”. پژوهشنامه زنان, ۹, ویژه نامه, ۱۳۹۷, ۴۹-۶۲٫
مرادی, روزبه, زندی, بهمن, غیاثیان, مریمسادات. (۱۳۹۷). ‘روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد)’, پژوهشنامه زنان, ۹(ویژه نامه), pp. 49-62.
مرادی, روزبه, زندی, بهمن, غیاثیان, مریمسادات. روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد). پژوهشنامه زنان, ۱۳۹۷; ۹(ویژه نامه): ۴۹-۶۲٫
مقاله ۶، دوره ۹، ویژه نامه، پاییز ۱۳۹۷، صفحه ۴۹-۶۲ اصل مقاله (۴۱۴ K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
روزبه مرادی ۱؛ بهمن زندی۲؛ مریمسادات غیاثیان۳
۱دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
۲استاد گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
۳دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
ادبیات بومی دارای ویژگیهای خاصی است که درواقع خواستهها و آرمانهای مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آدابورسومشان ترسیم میکند. نگارندگان در این مقاله بهصورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانیپور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیستبوم و جهانبینیهای زنانه را تبیین نماییم. هر دو نویسنده در داستانهایشان موفق شدهاند تا با تکیه بر روایتی بومگرا در مسیری گام بردارند که در جهت کشف و آشکارگی هویت زنانه و آسیبپذیری و تنهایی آنان در یک جامعه مردسالار هست. علیرغم اینکه هر دو نویسنده از محیط جنوب برخاستهاند، اما روانیپور بهتر به بازنمایی بومیگرایی در آثارش پرداخته است درحالیکه نگاه و رویکرد پیرزاد به محیط و زیستبوم خود به مثابه یک ناظر بیطرف است. بااینوجود هر دو نویسنده ضمن درک شرایط سخت جامعه مردسالارانهشان، تلاش کردهاند تا بر اساس مؤلفههایی که ادبیات در اختیار آنان قرار میدهد، از عناصر حیاتی جامعه گذر کرده و به خلق مناسبتهایی دست بزنند که تنها از طریق زبان ادبی قادر به آفرینش آن هستند.
۱M.A. Student of General Linguistics, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
۲Professor of Linguistics and Foreign Languages Department, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
۳Associate Professor of Linguistics and Foreign Languages Department, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده [English]
ادبیات بومی دارای ویژگیهای خاصی است که درواقع خواستهها و آرمانهای مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آدابورسومشان ترسیم میکند. نگارندگان در این مقاله بهصورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانیپور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیستبوم و جهانبینیهای زنانه را تبیین نماییم. هر دو نویسنده در داستانهایشان موفق شدهاند تا با تکیه بر روایتی بومگرا در مسیری گام بردارند که در جهت کشف و آشکارگی هویت زنانه و آسیبپذیری و تنهایی آنان در یک جامعه مردسالار هست. علیرغم اینکه هر دو نویسنده از محیط جنوب برخاستهاند، اما روانیپور بهتر به بازنمایی بومیگرایی در آثارش پرداخته است درحالیکه نگاه و رویکرد پیرزاد به محیط و زیستبوم خود به مثابه یک ناظر بیطرف است. بااینوجود هر دو نویسنده ضمن درک شرایط سخت جامعه مردسالارانهشان، تلاش کردهاند تا بر اساس مؤلفههایی که ادبیات در اختیار آنان قرار میدهد، از عناصر حیاتی جامعه گذر کرده و به خلق مناسبتهایی دست بزنند که تنها از طریق زبان ادبی قادر به آفرینش آن هستند