حذف وعده های غذایی ،عادت نادرست

بسیاری از افراد برای این که دریافت کالری را کم کنند یک وعده غذایی (مثلاً صبحانه و یا شام) را حذف می کنند، اما این اشتباه شایع عواقب بدی به دنبال دارد. روش علمی آن است که وعده های غذایی حذف نشود و گرنه به عنوان مثال اگر صبحانه نخورید برای ناهار آنقدر گرسنه هستید که چند برابر گذشته غذا میل می کنید. یا افرادی که شام را حذف می کنند ظهر زیادتر می خورند تا شب گرسنگی کمتر آن ها را اذیت نماید. عصرها شروع به خرده خوری و مصرف تنفلات می کنند، شب ها، قند خون افت می کند پس کیفیت خواب پایین می آید که این خود باعث عصبی بودن در روز بعد و عدم کنترل اشتها می شود، اسید معده از شب تا صبح در معده خالی ترشح می شود، باعث التهاب معده می شود که خود افزایش اشتها را در بردارد و باز در وعده ها بعدی صبحانه و ناهار جبران کالری از دست رفته می شود. از طرف دیگر وقتی یک وعده غذا حذف شود، تأثیر حرارتی غذا خوردن از دست رفته و بنابراین افت سوخت و ساز ایجاد می شود. پس هدف ما در برنامه غذایی که همانا افزایش سوخت و ساز است، کاملاً از دست خواهد رفت.

صبحانه چون پس از چندین ساعت عدم مصرف غذاست، بیشترین نقش را در افزایش تأثیر حرارتی غذا خوردن (TEF) و بنابراین افزایش سوخت و ساز بازی می کند