بهبود خواب با مصرف اسیدهای چرب امگا-۳

در تحقیقات علمی نشان داده شده است که امگا-۳ در سنتز ملاتونین از ترپیتوفان نقش دارد (ترپیتوفان….. سروتونین…. ملاتونین) همان طور که می دانید ملاتونین رل مهمی در بهبود خواب به عهده دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف امگا-۳ در بهبود خواب کمک کننده می باشد.

ترپیتوفان (Tryptophane)  اسیدآمینه ضروری است که بایستی به بدن روزانه از طریق مواد غذایی برسد. این اسید آمینه اعمال متعددی را در کارخانه بیوشیمیایی بدن انجام می دهد. یکی از این کارها این است که با ۹ اسید آمینه ضروری دیگر بدن برای وارد شدن به مغز رقابت می کند. همان طور که گفته شد این اسید آمینه در بهبود خواب نقش مهمی را به عهده دارد. بنابراین در افرادی که دچار بی خوابی می شوند با دادن رژیم غذایی مناسب باید از ورود سایر اسیدهای آمینه به مغز ممانعت کرده تا به این صورت بتوانیم اسید آمینه ترپیتوفان که ماده اولیه ساخت ملاتونین و بهبود خواب می باشد را به مغز برسانیم. برای این منظور باید سعی شود آخرین وعده غذایی پر پروتئین و حاوی مواد گوشتی، ظهرها میل شود و شب ها غذاهای حاوی گوشت و پروتئین حتی الامکان خورده نشود.

انواع کربوهیدرات به صورت ماکارونی، میوه، نانف بیسکویت و …. جهت مصرف این گروه از افراد در وعده های شام ایده آل است.

با رعایت برنامه غذایی فوق و مصرف امگا-۳ و ماهی در برنامه غذایی می توانیم کمک بزرگی به خود کرده و در کنترل خواب و داشتن خوابی آرام برای خود موثر واقع شویم.