اشتباهات رایج در کاهش وزن(قسمت سوم)

  • تعجیل در کاهش وزن :

همان گونه که ذکر شد، کاهش وزن اصولی نظیر مسافرت با اتوموبیل است، یعنی اگر بخواهیم برای رسیدن به مقصد با عجله اقدام کنیم، هرچند بار هم که امتحان کنیم بجز تصادف و آسیب به وسیله نقلیه و بازگشت به مبدأ هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. پس کاهش وزن با عجله بجز عوارض جسمی و روحی و بازگشت به وزن اول (و حتی بیشتر) هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. اما، اگر فقط یک بار زمان کافی و لازم را همراه با صبر و حوصله سرمایه گذاری نماییم، سالم به مقصد خواهیم رسید.

یکی از عللی که اعتماد به نفس شخص را در موقع کاهش وزن کم می کند، شکست برنامه های قبلی است. پس باید علت شکست ها را ریشه یابی و از وقوع آنها جلوگیری نمود. یکی از این علل، استفاده از برنامه های غذائی سایر افراد می باشد یعنی برنامه غذائی را که پزشک معالج پس از بررسی و شرح حال و مشاوره و براساس سن، جنسیت، شرایط زندگی و میزان فعالیت، وزن ، قد و میزان اشتها و احتمالاً بیماریها، برای یک نفر طراحی نموده است را شخص دیگری فقط به این عنوان که این برنامه غذائی برای لاغر شدن طراحی شده است، استفاده می نماید و شخصی که برنامه را از پزشک معالج دریافت کرده از روی ترحم، دلسوزی یا رودر بایستی به شخص دیگری تحویل می دهد. پس این را بدانیم که هر شخص باید از برنامه غذائی که برایش طراحی شده و زیر نظر پزشک معالج خودش به کاهش وزن اقدام کند تا احتمال شکست در او به حداقل برسد.

 

بسیار از مواد غذائی نظیر میوه، لبنیات، روغنهای مایع، سبزیجات نشاسته ای (سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی، باقلا، کدو حلوایی)، قند های طبیعی (خرما، عسل، کشمش، توت خشک) و مغزها از لحاظ کیفیت بسیار عالی ولی در موقع کاهش وزن بایستی به کالری آنها نیز توجه نمود. افرادی که این مواد را بدون محدودیت کمیت (به صرف اینکه مواد غذایی خوب و با کیفیت هستند) استفاده کنند دچار اضافه وزن خواهند شد. مواد غذایی که از لحاظ کیفیت بسیار پایین و در عین حال کالری بسیار بالایی دارند (نظیر چیپس، پفک، نوشابه، سوسیس و کالباس و … ) در حد امکان در برنامه غذایی بایستی محدود شوند.

همه گروههای غذایی در یک برنامه غذائی متعادل و اصولی باید وجود داشته باشند. (به مبحث تعریف گروه های غذایی مراجعه نمایید) افرادی که یک گروه غذائی را حذف می کنند (بطور شایع گروه نان و غلات) پس از مدتی دچار کمبود تغذیه ای، افت سوخت و ساز شده و شکست در برنامه کاهش وزن را تجربه خواهند کرد و وزن آنها خیلی سریع برگشت خواهد نمود. مثال این مورد، یک کارگر ساختمان است که برای ایجاد یک دیوار، فقط آجر را روی هم چیده و از سیمان استفاده نمی کند. این دیوار محکوم به ریزش خواهد بود چون از سیمان در جای خود استفاده نشده است.

  • اعتقاد غلط مبنی بر مقاومت بدن در برابر کاهش وزن :

گاهی به علت تکرار رژیم های غذائی نادرست و یا به علت داشتن ژن چاقی ، شخص می پندارد که بدن او نسبت به کاهش وزن مقاوم شده است. مقایسه خود با دیگران و یا انتظار بیش از حد از بدن (انتظار کاهش وزن ۵ پنج کیلوگرم در هفنه !!!) نیز از عللی است که باعث می شود احساس پاسخ کند را در خود داشته باشیم. در اصل این اعتقادات غلط است که منجر به مقاومت شده و نه علل دیگر، پس باید دانست که اگر برنامه غذائی و تحرک شخص اصولی باشد هیچ بدنی در مقابل کاهش وزن مقاوم نخواهد بود.