آسوده سازی یا ریلکسیشن (Relaxation) روشی مناسب برای حفظ طراوت پوست

آسوده سازی عملی است که در طی آن انسان از فشارهای روحی و روانی رهایی می یابد و برای مدتی از دنیای هیجانات خارجی جدا می شود و در نتیجه تمام عضلات اسکلتی بدن به حالت استراحت در می آیند این عمل برای تمامی افراد در هر شرایط امری ضروری است و در عصری که ما در آن بسر می بریم و فشار عصبی (استرس) بصورت شایعترین بیماری قرن درآمده ارزش حیاتی دارد.

به آرامی و راحتی بصورت طاقباز روی یک سطح سفت از قبیل موکت یا فرش دراز بکشید، پاها و دستهای خود را براحتی روی زمین رها کنید. اگر عینک به چشم دارید آن را بردارید. دستها را به گونه ای قرار دهید که پشت آنها رو به زمین باشد و انگشتان نیمه باز باشند. پاها را کمی از یکدیگر باز نمایید. آنگاه چشمهایتان را ببندید و با ملایمت سه نفس عمیق بکشید در هنگام خروج آخرین بازدم بگویید : اووووووه­ه­ه­ م­م­م­م­م اگر دلتان بخواهد می توانید بجای این کلمات از سایر واژه های مشابه مثل «آآآآه­ه­ه­ه­م­م­م­­م» یا «آآآآم­م­م» استفاده نمایید. حتی اگر می بینید که تلفظ این کلمات برای شما دشوار است فقط یک «آه» آرام بکشید.حالا فکر خود را روی شست پاهایتان متمرکز کنید و سعی کنید آنها را حس کنید بدون اینکه شستهایتان را حرکت دهید اکنون به شست پاهای خود دستور دهید که شل شوند و کاملاً استراحت نمایند حالا حس می کنید که شست پایتان گرم و شل شده است. این تمرکز را چند ثانیه ادامه دهید. سپس فکرخود را روی پاهایتان متمرکز کنید و دستور دهید شل شوند و استراحت نمایند. بعد از آن همین عمل را بر روی قوزک پا و سپس مچ پا، ساق پا، زانو، ران، شکم، باسن، پشت، سینه، دست، ساعد، بازو، شانه گردن، صورت، دهان، چشمها و پیشانی انجام دهید و در مورد هریک از قسمتها با تأمل کافی تمرکز کنید تا کاملاً شل شوند. اکنون تمام بدن خود را در وضعیت استراحت و گرمی مطبوعی احساس می کنید. حالا تنفس خود را آهسته و عمیق و آرام انجام دهید و فکر خود را فقط بر روی یک موضوع آرامبخش و دوست داشتنی که به شما هیجان یا خشم نمی دهد بلکه شما را کاملاً آرام و خشنود می کند فکر کنید، مثلاً به منظره یک برکه زیبا در کنار درختان سرسبز با صدای آرامبخش پرندگان.

این ساده ترین نوع آسوده سازی است ولی نوع دیگری نیز وجود دارد که موسوم به آسوده سازی عضلانی عمیق است و اثر قویتری دارد. تنها تفاوت این روش با آسوده سازی در این است که در هنگام تمرکز بر روی هر قسمت از بدن باید ابتدا آن را سفت و منقبض کنید و سپس آن را شل کنید و به آن عضو دستور دهید استراحت دهید استراحت کند، آنگاه حس می کنید که عضو مزبور گرم و راحت شده است. همین عمل را برای تک تک اعضاء انجام دهید و پس از رسیدن به آسودگی کامل فکر خود را بر روی یک موضوع مسرت بخش متمرکز کنید.

پس از چند هفته تمرین منظم تبحر و تسلط کافی در مورد آسوده سازی بدست خواهید آورد. یکی از روشهای آسوده سازی نوین که موسوم به ریزآسوده سازی روزمره است، شیوه بسیار ساده و موثری در کاستن از فشارهای روحی مستمری می باشد که در طول شبانه روز به ما وارد می آید. در این روش کافی است یک علامت را به عنوان نشانه و سمبل آرامش خود برگزینید مثلاً یک مقوای سبز رنگ را به صورت دایره قیچی کنید و به خود تلقین کنید که این شیء موجب آرامش و خوشحالی شما می شود و علامت خوشبختی و موفقیت است، آنگاه این علامت را در نقطه ای که مکرراً نگاه شما به آنجا متمرکز می شود نصب کنید (مثلاً بر روی ساعت مچی یا بر دیوار اتاق کار یا راهرو) اکنون هربار که چشم شما به این علامت بیفتد ناخودآگاه احساس آرامش خواهید کرد. مثلاً در هنگامی که با فردی مواجه می شوید که رفتار یا سخنانش موجب ناراحتی شما می شود کافی است به این علامت نگاه کنید تا آرامش به وجود شما باز گردد.

اما از این روشهای ابتکاری که بگذریم بدن ما به چندین مکانیسم آسوده سازی طبیعی مجهز است که یکی از آنها خواب است. پس سعی کنید خواب منظم و کافی داشته باشید. اگر شبها دیر به خواب می روید از خوردن شیرگرم و روشهای آسوده سازی استفاده کنید و از مصرف چای و قهوه و غذاهای سنگین در شب بپرهیزید و در طی روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید. بهترین شکل خوابیدن آن است که به پهلوی چپ بخوابید تا جریان خون کلیه ها بهتر صورت گیرد.